Nordic Med Span omavalvontasuunnitelma
Nordic Med Spa Oy
1.6.2024
Sisältö
1. Johdanto
2. Omavalvonta Nordic Med Spassa
3. Tiedot palveluntuottajasta ja palvelupisteistä
4. Potilasasiavastaavat
5. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
6. Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
7. Laadunhallinta, sen toteuttaminen, seuranta ja arviointi
8. Henkilöstö
9. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
10. Lääkehoito
11. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
12. Toiminta häiriötilanteissa
13. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
14. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja palautteen käsittely
15. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Nordic Med Spa Oy
1.6.2024
Sisältö
1. Johdanto
2. Omavalvonta Nordic Med Spassa
3. Tiedot palveluntuottajasta ja palvelupisteistä
4. Potilasasiavastaavat
5. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
6. Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
7. Laadunhallinta, sen toteuttaminen, seuranta ja arviointi
8. Henkilöstö
9. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
10. Lääkehoito
11. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
12. Toiminta häiriötilanteissa
13. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
14. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja palautteen käsittely
15. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
1. Johdanto
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (1) mukaisesti palveluntuottajan on valvottava oman toimintansa ja alihankkijan toiminnan laatua ja asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta. Palveluntuottajan on laadittava palveluyksiköittäin päivittäisen toiminnan laadun, asianmukaisuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi sekä asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seurantaa varten omavalvontasuunnitelma, joka kattaa kaikki palveluyksikössä palveluntuottajan ja sen lukuun tuotetut palvelut. Omavalvontasuunnitelmaan on sisällytettävä kuvaus vaaratapahtumien ilmoitus- ja oppimismenettelystä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) on lisäksi antanut määräyksen omavalvontasuunnitelman tarkemmasta sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta (2).
2. Omavalvonta Nordic Med Spassa
Tätä omavalvontasuunnitelmaa noudatetaan kaikissa Nordic Med Span palvelupisteissä. Omavalvontasuunnitelma on laadittu yhteistyössä johdon ja henkilöstön kanssa ja sitä päivitetään myös asiakaspalautteen pohjalta. Henkilöstö on velvollinen toimimaan omavalvontasuunnitelman mukaisesti ja seuraamaan aktiivisesti suunnitelman toteutumista.
Nordic Med Span tiloissa toimivat terveydenhuollon palveluntuottajat (elinkeinonharjoittajat ja osakeyhtiöt) ovat sitoutuneet noudattamaan Nordic Med Span omavalvontasuunnitelmaa.
3. Tiedot palveluntuottajasta ja palvelupisteistä
Palveluntuottaja ja palveluyksikkö: Nordic Med Spa Oy
Y-tunnus 2936796-5
Osoite:
Hämeenkatu 19
33200 Tampere
Nordic Med Spa Oy:n vastuulääkäri, valvontalain (1) 10 §:n 4 momentin mukainen vastuuhenkilö, on lääkäri Mirja Niemi.
Nordic Med Spa Oy:n laatu- ja koulutusvastaava on lääkäri Arla Vettenranta.
Nordic Med Spa Oy:n operatiivinen johtaja ja tietoturvavastaava on Jenni Lempiäinen.
Sähköpostit ovat muotoa [email protected]
Puhelinasiakaspalvelu: 010 3389 555 (ma-pe 10-16.30)
Palvelupisteet:
Helsinki Kaisaniemi
Kaisaniemenkatu 4
00100 Helsinki
Hyvinkää
Hämeenkatu 20
05800 Hyvinkää
Tampere
Hämeenkatu 19 (2. krs)
33200 Tampere
Lahti
Vesijärvenkatu 11 C
15140 Lahti
Turku
Linnankatu 9 C 8
20100 Turku
Kuopio
Suokatu 27
70100 Kuopio
Palvelupisteiden ajantasaiset yhteystiedot sekä saapumis- ja esteettömyystiedot löytyvät Nordic Med Span verkkosivuilta www.nordicmedspa.fi.
4. Potilasasiavastaavat
Hyvinvointialueiden on järjestettävä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminta myös yksityisten järjestämissä ja tuottamissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa (3).
Nordic Med Spa Helsinki Kaisaniemen palvelupisteen potilasasiavastaavana toimii Helsingin kaupungin potilasasiavastaava. Muiden palvelupisteiden potilasasiavastaavana toimii palvelupisteen sijainnin mukaisen hyvinvointialueen potilasasiavastaava.
Potilasasiavastaavien yhteystiedot:
Helsinki Kaisaniemi, Helsinki
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava
Hyvinkää, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
https://www.keusote.fi/palveluhakemisto/sosiaali-ja-potilasasiavastaava/
Tampere, Pirkanmaan hyvinvointialue
https://www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakkaan-ja-potilaan-oikeudet/potilasasiavastaava
Lahti, Päijät-Hämeen hyvinvointialue
https://paijat-sote.fi/sosiaali-ja-potilasasiavastaava/
Turku, Varsinais-Suomen hyvinvointialue
https://www.varha.fi/fi/asiointikanavat/potilasasiavastaava
Kuopio, Pohjois-Savon hyvinvointialue
https://pshyvinvointialue.fi/potilasasiavastaava
5. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Nordic Med Spa on lääkärikeskus, joka on keskittynyt erityisesti esteettisen lääketieteen palveluihin, kuten erilaisiin pistos- ja laitehoitoihin. Palveluita tuotetaan omissa palvelupisteissä lähipalveluina.
Yrityksessä työskentelee esteettisen lääketieteen ammattilaisia. Esteettisen lääketieteen ammattilaisiin kuuluu yrityksessä vain terveydenhuollon ammattilaisia (sairaanhoitajia, lääkäreitä ja hammaslääkäreitä), jotka ovat käyneet esteettisen lääketieteen alan koulutusta oman perustutkintonsa lisäksi.
Nordic Med Spa haluaa lisätä esteettiseen alaan liittyvää tutkimuksiin perustuvaa luotettavaa ja ajantasaista tietoisuutta sekä edistää yhteiskunnallista keskustelua. Missiomme on olla ei-kirurgisen esteettisen lääketieteen edelläkävijä Suomessa. Tavoitteenamme on tehdä esteettisistä hoidoista luontainen osa kauneus- ja hyvinvointipalveluita tarjoamalla helposti lähestyttäviä laadukkaita hoitoja. Tarjoamme asiakkaillemme yksilöllisen ja miellyttävän asiakaskokemuksen, jossa asiantuntijuus, turvallisuus ja vastuullisuus ovat toiminnan keskiössä. Visiomme on olla alan arvostetuin ja halutuin kumppani niin asiakkaille kuin ammattilaisille.
Palveluja tuotetaan suoraan asiakkaalle/potilaalle ja lisäksi palveluja hankitaan toisilta palveluntuottajilta (elinkeinonharjoittajat ja osakeyhtiöt).
6. Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
Nordic Med Span vastuulääkäri arvioi ja vastaa siitä, että terveydenhuollon palveluja annettaessa toiminta täyttää sille laissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä asetetut vaatimukset. Hän valvoo yhdessä laatu- ja koulutusvastaavan kanssa, että yrityksessä on asianmukaisen koulutuksen saanutta henkilökuntaa ja toiminta on lääketieteellisesti asianmukaista. Hänen tehtäviinsä kuuluu myös valvoa, että toiminnassa otetaan huomioon potilasturvallisuus mm. tilojen ja laitteiden suhteen.
Nordic Med Span johtoryhmän kesken käydään säännöllisesti läpi omavalvontasuunnitelman toteutumista ja mahdolliset muutokset organisoidaan johtoryhmässä. Johtoryhmän jäsenten yhteisellä vastuulla on johtaa ja valvoa omavalvontasuunnitelman toteutumista, vastuulääkäri sekä laatu- ja koulutusvastaava organisoivat tarkemmin omavalvonnan toteuttamisen ja johtamisen johtoryhmän päätösten mukaan.
7. Laadunhallinta, sen toteuttaminen, seuranta ja arviointi
Nordic Med Span johtoryhmä on asettanut standardoidut laatuvaatimukset, jotka koskevat kaikkia palvelupisteitä tasapuolisesti ilman poikkeuksia. Laatuvaatimuksia ovat seuraavat vaatimukset, jotka pohjautuvat Nordic Med Span arvoihin sekä Suomen lain asettamiin velvoitteisiin:
Laadunhallinnasta vastaa Nordic Med Span toimitusjohtajan nimeämä laatuvastaava. Laatuvastaavan tehtäviin kuuluu varmistaa palvelujen toteuttaminen edellä mainittujen laatustandardien mukaisesti yhteistyössä vastuulääkärin kanssa. Laadunhallinnan työkaluina toimivat laadunhallinnasta vastaavien henkilöiden laatimat protokollat ja ohjeistukset. Henkilökunnalle tiedotetaan aina uuden protokollan tai ohjeistuksen valmistumisesta ja henkilökuntaa koulutetaan näihin tarpeen mukaisesti.
Laadunhallinnan työkaluina toimii muun muassa Vuolearning-palvelu, jonne henkilökunnan kouluttamiseen käytettävä materiaali sekä yrityksen ohjeistukset julkaistaan henkilökunnan luettavaksi. Palvelun kautta on mahdollista tarkistaa, onko henkilökunta lukenut kyseisen ohjeistuksen. Palveluiden laadunhallinnan mittarina toimii myös Nordic Med Span reklamaatiotiimi, joka laatuvastaavan johdolla vastaa ja ottaa kantaa palveluista tulleisiin palautteisiin. Palautteiden perusteella ja niitä analysoimalla voidaan tarvittaessa nopeasti tarttua palveluiden toteuttamisessa tapahtuviin virheisiin ja laatuongelmiin. Laatuvastaava toimii myös henkilökunnan koulutuksesta vastaavana henkilönä, joten palvelun laadun puutteisiin puututaan nopeasti tarjoamalla kyseiselle työntekijälle lisäkoulutusta ja tukea.
Laadunhallinnassa havaittuihin puutteisiin ottaa kantaa Nordic Med Span johtoryhmä.
8. Henkilöstö
Yrityksen työntekijät muodostuvat esteettisen lääketieteen hoitohenkilökunnasta sekä hallinnollista tai asiakaspalvelutyötä tekevistä työntekijöistä. Hoitohenkilökuntaan kuuluu sairaanhoitajia, hammaslääkäreitä ja lääkäreitä. Yrityksessä ei tuoteta hammaslääketieteen palveluita eikä yrityksessä työskentele opiskelijoita. Henkilöstörakenne vastaa potilaiden tarpeita ja terveydenhuollon toiminnalle asetettuja kelpoisuusvaatimuksia (4).
Hoitohenkilökuntaan kuuluu yhteensä seitsemän vakituista työntekijää sekä 14 osa-aikaista tuntityöntekijää. Toimeksiantosopimuksella toimii lisäksi viisi palveluntuottajaa, kaikki lääkäriyrityksiä. Osa henkilökunnasta toimii useammassa kuin yhdessä palvelupisteessä.
Rekrytointiprosessi alkaa yrityksen henkilöstötarpeiden kartoittamisesta ja päättyy työsopimuksen allekirjoittamiseen niiden osalta, jotka eivät osallistu potilastyöhön. Hoitotyöhön osallistuvasta henkilöstöstä ennen sopimuksen allekirjoittamista selvitetään työntekijän henkilöllisyys (henkilöllisyystodistus), kielitaito (haastattelu), kelpoisuus (JulkiTerhikki), koulutustausta (tutkintotodistukset) sekä työhistoria (työtodistukset, suositukset). Rekrytoinnin jälkeen allekirjoitetaan työ- tai toimeksiantosopimus.
Uudet työntekijät tulevat yritykseen perehdytysjakson kautta. Työntekijä opiskelee huolellisesti perehdytykseen liittyvät dokumentit (ml. tämä omavalvontasuunnitelma), jotka on listattu yrityksen perehdytyssuunnitelmassa. Työntekijä perehtyy myös työssä käytettäviin laitteisiin ja tarvikkeisiin ja näiden turvalliseen käyttöön sekä työssä käytettäviin tietojärjestelmiin ja tietoturvakäytäntöihin. Työntekijä kulkee perehdyttäjän mukana tutustuen talon tapoihin ja henkilökuntaan sekä käytännön potilastyötä seuraten ja siihen valvottuna osallistuen. Työntekijä perehdytetään lääkehoitoon ja potilasasiakirjakäytäntöihin. Aseptista osaamista korostetaan ja seurataan.
Perehdytyksen toteutumista seurataan perehdytyslomakkeella. Uusi työntekijä voi aloittaa potilastyössä vasta kun kaikki perehdytyslomakkeen asiat on käyty läpi ja työntekijän osaaminen on varmistettu hoitokohtaisin näytöin.
Työntekijöille laaditaan yksilöllinen koulutussuunnitelma kullekin kalenterivuodelle perustuen työntekijän toiveisiin, kehityskeskusteluissa esiin tulleisiin tarpeisiin tai toimintasuunnitelmaan liittyviin kehitysalueisiin. Kehityskeskustelut käydään vuosittain esihenkilön vetämänä. Työhyvinvointia tuetaan ennaltaehkäisevällä työotteella yhdessä työterveyshuollon kanssa.
Henkilöstö kouluttautuu säännöllisesti yrityksen omissa sisäisissä koulutuksissa sekä mahdollisuuksien mukaan myös ulkomailla järjestettävissä esteettisen lääketieteen kongresseissa. Lisäksi jokainen työntekijä saa mahdollisuuden hakeutua muihin koulutuksiin mielenkiintonsa mukaisesti.
9. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Yritys toimii vuokralaisena liike- ja toimitiloissa. Kaikkien palvelupisteiden tilat on tarkastettu ja hyväksytty toimintaan ennen käyttöönottoa viranomaisen toimesta ja ne ovat vaatimusten mukaisia. Tiloissa on tavallisesti aula, vastaanottohuone/-huoneita, sosiaalitiloja ja/tai toimisto. Tilojen suunnittelussa on otettu huomioon potilaan yksityisyyden suoja. Tiloihin on avaimellinen/kulkuluvallinen pääsy vain henkilökunnalla ja huolto- ja siivoushenkilöstöllä. Tiloissa on murtohälyttimet sekä vaaditut palosammutusjärjestelmät. Kiinteistöjen normaalit ylläpidon vastuut ovat kiinteistön omistajalla vuokrasopimuksen mukaisesti. Lääkehuolto sijaitsee erillisissä lukituissa, joissakin palvelupisteissä myös kameravalvotuissa, tiloissa.
Koska tiloissa harjoitetaan terveydenhuollon toimintaa, kiinnitetään siivoukseen erityistä huomiota. Siivous on ulkoistettu ja/tai tapahtuu päivittäin henkilökunnan toimesta. Siivouksessa kiinnitetään huomiota puhtaisiin työvälineisiin ja oikeaan työjärjestykseen. Tarvittavia pesu- ja desinfektioaineita käytetään suositusten mukaisesti ja asianmukaisia suojavälineitä käyttäen.
Jätehuollon osalta noudatetaan jätelakia (5). Jätteitä säilytetään ja käsitellään siten, että niistä ei aiheudu vaaraa tai haittaa ihmisille tai ympäristölle. Tartunta- ja tapaturmavaarallisen jätteen käsittelyssä ollaan erityisen huolellisia ja pistotapaturmien varalle on laadittu erillinen ohjeistus. Lääkejäte käsitellään erillään muista jätteistä, ks. kohta 10.
Nordic Med Spassa on käytössä terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita, kuten esteettisissä hoidoissa käytettäviä lääkinnällisiä laitteita (mm. täyteainehoidoissa käytettävät hyaluronihappovalmisteet) ja luokan 4 laserlaitteita sekä ultraääntä, radiotaajuista säteilyä sekä valoimpulssitekniikkaa hyödyntäviä laitteita.
Yrityksessä noudatetaan lakia lääkinnällisistä laitteista (6) sekä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen (Fimea) määräystä ja ohjetta lääkinnällisistä laitteista (7, 8). Mahdollisista vaaratilanteista tehdään ilmoitus ohjeen mukaisesti. Lääkinnälliset laitteet hankitaan suoraan maahantuojalta tai luotettavalta jälleenmyyjältä ja ne ovat CE-merkittyjä. Laserlaitteiden suhteen noudatetaan Valtioneuvoston antamaa asetusta laserlaitteista ja niiden tarkastuksesta (9). Yrityksellä on lisäksi erillinen laserturvallisuusohje, jota henkilökunnan tulee noudattaa.
Yrityksellä on nimetty ammattimaisesti käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudesta vastaava henkilö (6, 10). Laitteet ovat vaatimusten mukaisia ja täyttävät niitä koskevat turvallisuusmääräykset. Laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvät turvallisuustiedot ja käyttöohjeet löytyvät yrityksen keskitetystä portaalista. Laitteiden käyttöön järjestetään aina koulutus, jossa huomioidaan erityisesti turvallisuusnäkökulmat.
Henkilökunta käyttää asianmukaisia suojavaatteita ja -varusteita. Työnantaja tarjoaa työvaatetuksen työntekijöille. Potilastyössä noudatetaan yrityksen hygieniaohjetta.
10. Lääkehoito
Nordic Med Spalla on erillinen lääkehoitosuunnitelma, jossa on kuvattu lääkehoitoon liittyvien riskien tunnistamista ja niihin varautumista, turvalliseen lääkehoitoon perehdyttämistä, henkilöstön vastuita ja velvollisuuksia, lääkehoidon prosessia ja potilaan ja omaisten ohjausta ja neuvontaa.
Lääkehoitosuunnitelma päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan tiheämmin. Yrityksen vastuulääkäri vastaa suunnitelman päivityksestä sekä sen asianmukaisuudesta, toteutumisesta ja seurannasta. Jokainen työntekijä perehtyy lääkehoitosuunnitelmaan jo perehdytysvaiheessa ja tämän jälkeen päivitysten yhteydessä.
Lääkehoitosuunnitelmassa on toimintaohjeet poikkeamatilanteiden varalle. Lääkepoikkeamasta informoidaan vastuulääkäriä ja tarvittaessa hoitavaa lääkäriä. Poikkeamailmoitus tehdään heti. Poikkeamasta tiedotetaan potilasta ja siitä tehdään merkintä potilasasiakirjoihin. Asia käsitellään sisäisesti ja tarvittavat toimenpiteet poikkeaman ehkäisemiseksi jatkossa tehdään viiveettä.
Hävitettävät (vanhentuneet, käyttämättä jääneet, käyttökelvottomat tai käyttökieltoon asetetut) lääkkeet varastoidaan niille tarkoitettuun, selkeästi merkittyyn astiaan, jota säilytetään lukitussa tilassa. Lääkehuoltoon osallistuva henkilöstö tarkastaa lääkkeet säännöllisesti ja varmistaa ettei varastossa/lääkekaapissa ole vanhentuneita tai käyttöön soveltumattomia lääkkeitä. Toiminnassa syntynyttä tartunta- ja tapaturmavaarallista jätettä käsitellään turvallisesti. Tartunta- ja tapaturmavaarallinen jäte pakataan hyväksyttyihin pakkauksiin, jotka varustetaan vaadittavin tiedoin ja varoituksin. Kaikki lääkejäte hävitetään sopimuksen mukaan jätehuollon toimesta.
Lääkehoidon toteutumista seurataan ja havaituista poikkeamista raportoidaan vastuulääkärille.
11. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
Nordic Med Span toiminnan keskeiset riskit liittyvät tietosuojaan, potilasturvallisuuteen ml. lääke- ja laiteturvallisuuteen sekä joidenkin tarjottavien palveluiden ominaisluonteiseen (esim. täyteainehoitojen komplikaatiot) sekä hoitohenkilökuntaan kohdistuviin riskeihin mm. tartunta- ja tapaturmavaarallisten aineiden, välineiden ja jätteen käsittelyssä.
Vaaratilanteita ehkäistään perehdyttämällä jokainen työntekijä huolellisesti sekä työtehtäviin että työssä käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden käyttöön. Palveluiden laatua valvotaan ja hoitoihin on kehitetty turvallisuutta edistävät standardiprotokollat, ks. kohta 6. Hoitoajoissa on huomioitu hoitohenkilöstön mahdollisuus tutustua potilaan esitietoihin ja nykytilanteeseen rauhassa ja huolellisesti. Hoitoon tulevalle lähetetään ennen hoitoa esitietolomake, jossa käydään läpi hoitoon liittyvät tunnetut komplikaatiot ja riskit. Esitietolomake tulee lukea ja sähköisesti allekirjoittaa ennen hoitoon saapumista.
Vaaratilanteita ja läheltä piti -tilanteita seurataan, niiden juurisyyt selvitetään ja tarvittaviin korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään välittömästi. Komplikaatioista pidetään kirjaa ja poikkeavista tapahtumista aloitetaan selvitykset.
Vaaratilanteiden ja läheltä piti -tilanteiden jälkeen osallisena olleelle henkilökunnalle järjestetään tarvittaessa debriefing-tilaisuus. Tilaisuuteen osallistuvat vastuulääkäri, laatu- ja koulutusvastaava, sekä osallisena ollut henkilökunta. Debriefing-tilaisuudessa on mahdollisuus henkilökunnan kesken käydä tilanne läpi huolellisesti, miettiä miten tilanne on ratkaistu, käsitellä tilanteeseen liittyvät kysymykset ja tehdä suunnitelma vastaisuuden varalle. Huomatut epäkohdat kirjataan ylös ja tehdään suunnitelma niiden korjaamiseksi.
Täyteaineisiin liittyvä vakava komplikaatio on täyteaineen johdosta tapahtuva verisuonen tukkeutuminen. Nordic Med Span henkilökunta on koulutettu antamaan välittömästi hyaluronidaasihoito täyteaineen sulattamiseksi ja pysyvän haitan ehkäisemiseksi. Toimenpidettä varten jokaisessa hoitohuoneessa on ohjeistus kyseistä toimenpidettä varten, klinikoiden lääkejääkaapeissa on valmiiksi kerättynä toimenpidettä varten tarvittavat lääkeaineet ja tarvikkeet ja paketti on nimetty ja aseteltu selkeästi saataville. Hyaluronidaasivalmisteen saatavuus varmistetaan aina kuukausittaisten inventaarioiden yhteydessä ja täyteainehoitoja ei toteuteta mikäli hyaluronidaasivalmistetta ei ole saatavilla.
Vuolearning-oppimisympäristössä on kirjallinen yksityiskohtainen ohjeistus (täyteaineen hätäsulatusohje), joka on koko henkilökunnan luettava heti perehdytyksen yhteydessä. Henkilökuntaa koulutetaan säännöllisesti hätätilanteiden ja vakavien komplikaatioiden varalle mm. järjestämällä simulaatioita, joissa hätätilanteita simuloidaan kontrolloidussa ympäristössä ja koulutustilannetta valvotaan. Täyteaineisiin liittyvän vakavan komplikaation suhteen Nordic Med Span vastuulääkäri on aina viipymättä konsultoitavissa. Simulaatioissa harjoitellaan ja kerrataan myös tavallisimpia ensiaputilanteita.
Toiminnassa mahdollisesti ilmenevät asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat epäkohdat, tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut puutteet käsitellään sisäisesti ja annetaan lisäksi tiedoksi myös valvontaviranomaiselle, jos epäkohtia ei pystytä omavalvonnallisin toimin korjaamaan. Mikäli vaaratilanne tapahtuu lääkinnällisen laitteen käytön yhteydessä, tehdään tästä Fimealle vaaratilanneilmoitus, kuten kerrottu kohdassa 9.
Henkilöstöllä on oikeus ja velvollisuus salassapitosäännösten estämättä ilmoittaa viipymättä vastuulääkärille havaitsemistaan tai tietoonsa tulleista epäkohdista tai niiden uhasta tai lainvastaisuudesta.
12. Toiminta häiriötilanteissa
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjien sekä palvelujentuottajien tulee huolehtia siitä, että ihmiset saavat toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta asianmukaiset palvelut kaikissa tilanteissa, myös häiriötilanteissa ja poikkeusolosuhteissa. Nordic Med Span tarjoamien palveluiden luonteen vuoksi yrityksen osa yhteiskunnalle elintärkeiden tehtävien jatkumisessa häiriötilanteissa on pieni. Yrityksen intresseissä on kuitenkin taata turvallisten ja laadukkaiden palveluiden jatkuminen myös erilaisissa häiriötilanteissa vaarantamatta potilasturvallisuutta tai elintärkeitä terveydenhuollon tehtäviä, joten yritykselle on laadittu valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma. Nordic Med Span valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta sekä valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmasta vastaa yrityksen johtoryhmä.
Häiriötilanteissa Nordic Med Spa toimii sille viranomaisen antamien ohjeiden ja velvoitteiden mukaisesti. Nordic Med Spa tiedostaa oman osuutensa tartuntatautien ehkäisyssä ja torjumisessa ja noudattaa kansallisia ohjeita kaikissa tilanteissa.
13. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Uusi työntekijä perehdytetään aina potilastietojen kirjaamiseen, tietojen käsittelyyn sekä potilastietojärjestelmän käyttöön. Tietosuoja-asiat käydään läpi jo työsopimusta allekirjoitettaessa ja työntekijä perehtyy tietosuoja-asioihin huolellisesti perehdytysjakson aikana.
Nordic Med Spassa työskentelee vain terveydenhuollon ammattilaisia, joilla on lakiin perustuva vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus (4), joka jatkuu myös työ- tai toimeksiantosuhteen päätyttyä. Vastuulääkärillä on oikeus käsitellä salassapitosäännösten estämättä sellaisia palveluntuottajan toiminnassa muodostuvia potilas- ja asiakastietoja sekä muita tietoja, jotka ovat välttämättömiä hänelle kuuluvien johto- ja valvontatehtävien hoitamiseksi (1). Potilastietojen käsittelystä jää aina jälki järjestelmään.
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (11) lisäksi Nordic Med Spassa sovelletaan potilas- ja asiakastietojen hallinnassa ja käsittelyssä tietosuojalakia (12), lakia potilaan asemasta ja oikeuksista (13) sekä asiakastietolakia (14). Henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan tietosuojaperiaatetta.
Yrityksessä on käytössä asiakastietolain mukaiset tietojärjestelmät Acute (luokka A3) ja Phorest (luokka B), jotka löytyvät Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Potilastietojärjestelmä Acute on yhteydessä Kanta-arkistoon, jonne tehdyt potilasasiakirjamerkinnät siirtyvät.
Yrityksellä on asiakastietolakiin perustuva tietoturvasuunnitelma, joka on laadittu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden (15) mukaan. Yrityksen vastuulääkäri vastaa siitä, että tietoturvasuunnitelma on päivitetty. Yrityksellä on nimetty tietosuojavastaava, ks. kohta 3. Tietosuojavastaava seuraa henkilötietojen käsittelyä ja auttaa ja ohjaa tietosuojasäännösten noudattamisessa. Henkilökunnalle on laadittu lisäksi erillinen tietoturvaohjeistus, jossa mm. opastetaan tietojärjestelmien tietoturvalliseen käyttöön ja kerrotaan, miten lisäkoulutusta tietojärjestelmien käyttöön tarvittaessa järjestetään.
14. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja palautteen käsittely
Nordic Med Spa tarjoaa elektiivisiä, ei-välttämättömiä toimenpiteitä. Nordic Med Spalla hoidetaan vain täysi-ikäisiä potilaita, jotka ovat kykeneviä itse päättämään hoidostaan.
Yrityksen internetsivuille on koottu kattavasti tietoa tarjolla olevista palveluista ja asiakaspalvelu neuvoo tarvittaessa sähköpostitse tai puhelimitse. Potilas voi varata ajan vastaanotolle tai suoraan toimenpiteeseen yrityksen internetsivujen tai asiakaspalvelun kautta. Kuten edellä kerrottu, ajanvarauksen yhteydessä potilaalle lähetetään sähköinen esitietolomake, jossa palvelua kuvataan edelleen. Lisäksi potilaalla on mahdollisuus tulla konsultaatiokäynnille keskustelemaan hoitomahdollisuuksista. Lasertoimenpiteissä konsultaatio on pakollinen.
Potilasta hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Ennen toimenpidettä varmistutaan, että potilas ymmärtää mitä toimenpiteellä on mahdollista saavuttaa ja mitä ei, sekä mahdolliset toimenpiteeseen liittyvät riskit ja haittavaikutukset, hyödyt ja toimenpidevaihtoehdot. Potilas saa kertoa tavoitteistaan ja toiveistaan ja hoitosuunnitelma laaditaan nämä huomioiden. Potilaalla on aina oikeus kieltäytyä suunnitellusta tai jo aloitetusta hoidosta. Käynneistä tehdään potilasasiakirjamerkinnät.
Nordic Med Spalla potilasta kohdellaan aina asiallisesti. Minkäänlaista välitöntä tai välillistä syrjintää potilaan iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella ei sallita (16).
Palautteet antavat Nordic Med Spalle työkaluja oman toiminnan arviointiin ja omavalvontatoimiin. Toimintaa kehitetään saadun palautteen perusteella. Palautteen avulla kiinnitetään huomiota myös laadunvalvonnan kautta tarvittaviin toimenpiteisiin.
Potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteista suullisesti tai kirjallisesti. Suullisen palautteen voi antaa kenelle tahansa Nordic Med Span henkilökunnan jäsenelle. Henkilökuntaan kuuluva ottaa palautteen vastaan ja tekee palautteesta muistiinpanot sekä vie palautetta eteenpäin yrityksessä. Kirjallisen palautteen voi toimittaa sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Jokaisen käynnin jälkeen potilaalle lähetetään myös sähköinen palautekysely.
Palaute käsitellään tapauksesta riippuen yksilötasolla tai henkilökuntapalaverissa. Vastuulääkäri tai laatu- ja koulutusvastaava kuulee eri osapuolia ja laatii sen pohjalta vastineen palautteen antajalle. Kirjalliseen palautteeseen vastine annetaan kirjallisena. Suulliseen palautteeseen vastataan suullisesti. Potilasta ohjeistetaan kuitenkin pääsääntöisesti antamaan palaute myös kirjallisena asiaankuuluvan dokumentoinnin säilymiseksi.
Potilasta tai hänen omaistaan ohjataan ottamaan yhteyttä potilasasiavastaavaan, mikäli syntyy epäily hoitovirheestä tai muusta potilaan oikeuksiin liittyvästä asiasta, jota ei ole pystytty toimipaikassa ratkaisemaan potilasta tyydyttävällä tavalla. Potilasasiavastaavien yhteystiedot on kerrottu edellä kohdassa 3.
Potilaslain (13) mukaan potilaalla on oikeus tehdä muistutus epäkohdista terveyden- ja sairaanhoidossaan tai kohtelussaan niihin liittyen. Muistutus osoitetaan vastuulääkärille. Muistutus voi olla vapaamuotoinen teksti, mutta siitä on käytävä ilmi, että kyseessä on potilaslakiin perustuva muistutus.
Vastuulääkäri kartoittaa ja kerää tarvittavat tiedot ennen muistutukseen vastaamista. Muistutukset käsitellään toimipaikassa vastuulääkärin ja asianosaisten kanssa. Potilas saa viimeistään neljän viikon kuluttua muistutuksen saapumisesta kirjallisen vastauksen, jossa vastuulääkäri tuo esille, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty, miten ongelma on ratkaistu tai miten se aiotaan ratkaista. Vastuulääkäri arkistoi syntyneet asiakirjat. Muistutuksen ja vastauksen sisällöt käydään läpi henkilökunnan kanssa ja toimintaa kehitetään muistutuksen pohjalta siten että epäkohdilta jatkossa vältytään.
15. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Tätä omavalvontasuunnitelmaa arvioidaan neljän kuukauden välein ja päivitetään tarvittaessa. Henkilöstö osallistuu omavalvontasuunnitelman päivittämiseen yhdessä johdon kanssa. Muutoksista tiedotetaan henkilökuntaa. Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään. Suunnitelman laatimisesta, toteutumisen seurannasta ja päivittämisestä vastaavat Nordic Med Span johtoryhmä ja vastuulääkäri. Suunnitelman julkaisemisesta ja tiedotuksesta vastaa Nordic Med Span operatiivinen johtaja. Suunnitelma julkaistaan yrityksen internetsivuilla ja se on henkilökunnan ja potilaiden luettavissa myös jokaisessa palvelupisteessä.
Tätä omavalvontasuunnitelmaa täydentävät Nordic Med Span
Nordic Med Span Omavalvontasuunnitelma 20.2.2024
Viitteet
1. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023)
2. Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajan palveluyksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta (1/2024)
3. Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023)
4. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/1994)
5. Jätelaki (646/2011)
6. Laki lääkinnällisistä laitteista (719/2021)
7. Lääkinnällisestä laitteesta tehtävä ammattimaisen käyttäjän vaaratilanneilmoitus (16.5.2023)
8. Vaaratilanteessa olleen lääkinnällisen laitteen käsittely (16.5.2023)
9. Valtioneuvoston asetus laserlaitteista ja niiden tarkastuksesta (291/2008)
10. Laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista (629/2010)
11. Asetus (EU) 2016/679 luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (Yleinen tietosuoja-asetus, GDPR)
12. Tietosuojalaki (1050/2018)
13. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
14. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023)
15. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määräys tietoturvasuunnitelmaan sisällytettävistä selvityksistä ja vaatimuksista (03/2024)
16. Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014)
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (1) mukaisesti palveluntuottajan on valvottava oman toimintansa ja alihankkijan toiminnan laatua ja asianmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta. Palveluntuottajan on laadittava palveluyksiköittäin päivittäisen toiminnan laadun, asianmukaisuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi sekä asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seurantaa varten omavalvontasuunnitelma, joka kattaa kaikki palveluyksikössä palveluntuottajan ja sen lukuun tuotetut palvelut. Omavalvontasuunnitelmaan on sisällytettävä kuvaus vaaratapahtumien ilmoitus- ja oppimismenettelystä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) on lisäksi antanut määräyksen omavalvontasuunnitelman tarkemmasta sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta (2).
2. Omavalvonta Nordic Med Spassa
Tätä omavalvontasuunnitelmaa noudatetaan kaikissa Nordic Med Span palvelupisteissä. Omavalvontasuunnitelma on laadittu yhteistyössä johdon ja henkilöstön kanssa ja sitä päivitetään myös asiakaspalautteen pohjalta. Henkilöstö on velvollinen toimimaan omavalvontasuunnitelman mukaisesti ja seuraamaan aktiivisesti suunnitelman toteutumista.
Nordic Med Span tiloissa toimivat terveydenhuollon palveluntuottajat (elinkeinonharjoittajat ja osakeyhtiöt) ovat sitoutuneet noudattamaan Nordic Med Span omavalvontasuunnitelmaa.
3. Tiedot palveluntuottajasta ja palvelupisteistä
Palveluntuottaja ja palveluyksikkö: Nordic Med Spa Oy
Y-tunnus 2936796-5
Osoite:
Hämeenkatu 19
33200 Tampere
Nordic Med Spa Oy:n vastuulääkäri, valvontalain (1) 10 §:n 4 momentin mukainen vastuuhenkilö, on lääkäri Mirja Niemi.
Nordic Med Spa Oy:n laatu- ja koulutusvastaava on lääkäri Arla Vettenranta.
Nordic Med Spa Oy:n operatiivinen johtaja ja tietoturvavastaava on Jenni Lempiäinen.
Sähköpostit ovat muotoa [email protected]
Puhelinasiakaspalvelu: 010 3389 555 (ma-pe 10-16.30)
Palvelupisteet:
Helsinki Kaisaniemi
Kaisaniemenkatu 4
00100 Helsinki
Hyvinkää
Hämeenkatu 20
05800 Hyvinkää
Tampere
Hämeenkatu 19 (2. krs)
33200 Tampere
Lahti
Vesijärvenkatu 11 C
15140 Lahti
Turku
Linnankatu 9 C 8
20100 Turku
Kuopio
Suokatu 27
70100 Kuopio
Palvelupisteiden ajantasaiset yhteystiedot sekä saapumis- ja esteettömyystiedot löytyvät Nordic Med Span verkkosivuilta www.nordicmedspa.fi.
4. Potilasasiavastaavat
Hyvinvointialueiden on järjestettävä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminta myös yksityisten järjestämissä ja tuottamissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa (3).
Nordic Med Spa Helsinki Kaisaniemen palvelupisteen potilasasiavastaavana toimii Helsingin kaupungin potilasasiavastaava. Muiden palvelupisteiden potilasasiavastaavana toimii palvelupisteen sijainnin mukaisen hyvinvointialueen potilasasiavastaava.
Potilasasiavastaavien yhteystiedot:
Helsinki Kaisaniemi, Helsinki
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/asiakkaan-tiedot-ja-oikeudet/sosiaali-ja-potilasasiavastaava
Hyvinkää, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
https://www.keusote.fi/palveluhakemisto/sosiaali-ja-potilasasiavastaava/
Tampere, Pirkanmaan hyvinvointialue
https://www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakkaan-ja-potilaan-oikeudet/potilasasiavastaava
Lahti, Päijät-Hämeen hyvinvointialue
https://paijat-sote.fi/sosiaali-ja-potilasasiavastaava/
Turku, Varsinais-Suomen hyvinvointialue
https://www.varha.fi/fi/asiointikanavat/potilasasiavastaava
Kuopio, Pohjois-Savon hyvinvointialue
https://pshyvinvointialue.fi/potilasasiavastaava
5. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Nordic Med Spa on lääkärikeskus, joka on keskittynyt erityisesti esteettisen lääketieteen palveluihin, kuten erilaisiin pistos- ja laitehoitoihin. Palveluita tuotetaan omissa palvelupisteissä lähipalveluina.
Yrityksessä työskentelee esteettisen lääketieteen ammattilaisia. Esteettisen lääketieteen ammattilaisiin kuuluu yrityksessä vain terveydenhuollon ammattilaisia (sairaanhoitajia, lääkäreitä ja hammaslääkäreitä), jotka ovat käyneet esteettisen lääketieteen alan koulutusta oman perustutkintonsa lisäksi.
Nordic Med Spa haluaa lisätä esteettiseen alaan liittyvää tutkimuksiin perustuvaa luotettavaa ja ajantasaista tietoisuutta sekä edistää yhteiskunnallista keskustelua. Missiomme on olla ei-kirurgisen esteettisen lääketieteen edelläkävijä Suomessa. Tavoitteenamme on tehdä esteettisistä hoidoista luontainen osa kauneus- ja hyvinvointipalveluita tarjoamalla helposti lähestyttäviä laadukkaita hoitoja. Tarjoamme asiakkaillemme yksilöllisen ja miellyttävän asiakaskokemuksen, jossa asiantuntijuus, turvallisuus ja vastuullisuus ovat toiminnan keskiössä. Visiomme on olla alan arvostetuin ja halutuin kumppani niin asiakkaille kuin ammattilaisille.
Palveluja tuotetaan suoraan asiakkaalle/potilaalle ja lisäksi palveluja hankitaan toisilta palveluntuottajilta (elinkeinonharjoittajat ja osakeyhtiöt).
6. Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
Nordic Med Span vastuulääkäri arvioi ja vastaa siitä, että terveydenhuollon palveluja annettaessa toiminta täyttää sille laissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä asetetut vaatimukset. Hän valvoo yhdessä laatu- ja koulutusvastaavan kanssa, että yrityksessä on asianmukaisen koulutuksen saanutta henkilökuntaa ja toiminta on lääketieteellisesti asianmukaista. Hänen tehtäviinsä kuuluu myös valvoa, että toiminnassa otetaan huomioon potilasturvallisuus mm. tilojen ja laitteiden suhteen.
Nordic Med Span johtoryhmän kesken käydään säännöllisesti läpi omavalvontasuunnitelman toteutumista ja mahdolliset muutokset organisoidaan johtoryhmässä. Johtoryhmän jäsenten yhteisellä vastuulla on johtaa ja valvoa omavalvontasuunnitelman toteutumista, vastuulääkäri sekä laatu- ja koulutusvastaava organisoivat tarkemmin omavalvonnan toteuttamisen ja johtamisen johtoryhmän päätösten mukaan.
7. Laadunhallinta, sen toteuttaminen, seuranta ja arviointi
Nordic Med Span johtoryhmä on asettanut standardoidut laatuvaatimukset, jotka koskevat kaikkia palvelupisteitä tasapuolisesti ilman poikkeuksia. Laatuvaatimuksia ovat seuraavat vaatimukset, jotka pohjautuvat Nordic Med Span arvoihin sekä Suomen lain asettamiin velvoitteisiin:
- kaikki palvelut toteutetaan potilaslähtöisesti
- kaikki palvelut toteutetaan ehdottoman potilasturvallisesti
- potilaan salassapito- ja tietoturvavaatimukset tapahtuvat lain määrittämien asetusten mukaan
- kaikki tehdyt toimenpiteet kirjataan asianmukaisesti potilasasiakirjoihin
- kaikille palveluille on määritetty standardiprotokollat, joita noudattamalla voidaan toteuttaa palvelut tasalaatuisesti kaikille asiakkaille, ammattilaisilla on oikeus taitotasonsa mukaan muokata standardoituja protokollia
- kaikki palvelut pohjautuvat mahdollisimman paljon tutkittuun tietoon
- kaikki sairaanhoitajat ja lääkärit ovat potilasturvavakuutuksen piirissä
- kaikki tilat ovat vastuulääkärin tarkastamia
- kaikki tilat, joissa palveluita toteutetaan ovat Valviran tarkastamia ja hyväksymiä terveydenhuollon palveluyksiköitä
- asiakkaille tarjotaan standardoitu ja nopea, keskitetty asiakaspalvelu
- henkilökunta koulutetaan standardoidun koulutusprotokollan mukaan
Laadunhallinnasta vastaa Nordic Med Span toimitusjohtajan nimeämä laatuvastaava. Laatuvastaavan tehtäviin kuuluu varmistaa palvelujen toteuttaminen edellä mainittujen laatustandardien mukaisesti yhteistyössä vastuulääkärin kanssa. Laadunhallinnan työkaluina toimivat laadunhallinnasta vastaavien henkilöiden laatimat protokollat ja ohjeistukset. Henkilökunnalle tiedotetaan aina uuden protokollan tai ohjeistuksen valmistumisesta ja henkilökuntaa koulutetaan näihin tarpeen mukaisesti.
Laadunhallinnan työkaluina toimii muun muassa Vuolearning-palvelu, jonne henkilökunnan kouluttamiseen käytettävä materiaali sekä yrityksen ohjeistukset julkaistaan henkilökunnan luettavaksi. Palvelun kautta on mahdollista tarkistaa, onko henkilökunta lukenut kyseisen ohjeistuksen. Palveluiden laadunhallinnan mittarina toimii myös Nordic Med Span reklamaatiotiimi, joka laatuvastaavan johdolla vastaa ja ottaa kantaa palveluista tulleisiin palautteisiin. Palautteiden perusteella ja niitä analysoimalla voidaan tarvittaessa nopeasti tarttua palveluiden toteuttamisessa tapahtuviin virheisiin ja laatuongelmiin. Laatuvastaava toimii myös henkilökunnan koulutuksesta vastaavana henkilönä, joten palvelun laadun puutteisiin puututaan nopeasti tarjoamalla kyseiselle työntekijälle lisäkoulutusta ja tukea.
Laadunhallinnassa havaittuihin puutteisiin ottaa kantaa Nordic Med Span johtoryhmä.
8. Henkilöstö
Yrityksen työntekijät muodostuvat esteettisen lääketieteen hoitohenkilökunnasta sekä hallinnollista tai asiakaspalvelutyötä tekevistä työntekijöistä. Hoitohenkilökuntaan kuuluu sairaanhoitajia, hammaslääkäreitä ja lääkäreitä. Yrityksessä ei tuoteta hammaslääketieteen palveluita eikä yrityksessä työskentele opiskelijoita. Henkilöstörakenne vastaa potilaiden tarpeita ja terveydenhuollon toiminnalle asetettuja kelpoisuusvaatimuksia (4).
Hoitohenkilökuntaan kuuluu yhteensä seitsemän vakituista työntekijää sekä 14 osa-aikaista tuntityöntekijää. Toimeksiantosopimuksella toimii lisäksi viisi palveluntuottajaa, kaikki lääkäriyrityksiä. Osa henkilökunnasta toimii useammassa kuin yhdessä palvelupisteessä.
Rekrytointiprosessi alkaa yrityksen henkilöstötarpeiden kartoittamisesta ja päättyy työsopimuksen allekirjoittamiseen niiden osalta, jotka eivät osallistu potilastyöhön. Hoitotyöhön osallistuvasta henkilöstöstä ennen sopimuksen allekirjoittamista selvitetään työntekijän henkilöllisyys (henkilöllisyystodistus), kielitaito (haastattelu), kelpoisuus (JulkiTerhikki), koulutustausta (tutkintotodistukset) sekä työhistoria (työtodistukset, suositukset). Rekrytoinnin jälkeen allekirjoitetaan työ- tai toimeksiantosopimus.
Uudet työntekijät tulevat yritykseen perehdytysjakson kautta. Työntekijä opiskelee huolellisesti perehdytykseen liittyvät dokumentit (ml. tämä omavalvontasuunnitelma), jotka on listattu yrityksen perehdytyssuunnitelmassa. Työntekijä perehtyy myös työssä käytettäviin laitteisiin ja tarvikkeisiin ja näiden turvalliseen käyttöön sekä työssä käytettäviin tietojärjestelmiin ja tietoturvakäytäntöihin. Työntekijä kulkee perehdyttäjän mukana tutustuen talon tapoihin ja henkilökuntaan sekä käytännön potilastyötä seuraten ja siihen valvottuna osallistuen. Työntekijä perehdytetään lääkehoitoon ja potilasasiakirjakäytäntöihin. Aseptista osaamista korostetaan ja seurataan.
Perehdytyksen toteutumista seurataan perehdytyslomakkeella. Uusi työntekijä voi aloittaa potilastyössä vasta kun kaikki perehdytyslomakkeen asiat on käyty läpi ja työntekijän osaaminen on varmistettu hoitokohtaisin näytöin.
Työntekijöille laaditaan yksilöllinen koulutussuunnitelma kullekin kalenterivuodelle perustuen työntekijän toiveisiin, kehityskeskusteluissa esiin tulleisiin tarpeisiin tai toimintasuunnitelmaan liittyviin kehitysalueisiin. Kehityskeskustelut käydään vuosittain esihenkilön vetämänä. Työhyvinvointia tuetaan ennaltaehkäisevällä työotteella yhdessä työterveyshuollon kanssa.
Henkilöstö kouluttautuu säännöllisesti yrityksen omissa sisäisissä koulutuksissa sekä mahdollisuuksien mukaan myös ulkomailla järjestettävissä esteettisen lääketieteen kongresseissa. Lisäksi jokainen työntekijä saa mahdollisuuden hakeutua muihin koulutuksiin mielenkiintonsa mukaisesti.
9. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Yritys toimii vuokralaisena liike- ja toimitiloissa. Kaikkien palvelupisteiden tilat on tarkastettu ja hyväksytty toimintaan ennen käyttöönottoa viranomaisen toimesta ja ne ovat vaatimusten mukaisia. Tiloissa on tavallisesti aula, vastaanottohuone/-huoneita, sosiaalitiloja ja/tai toimisto. Tilojen suunnittelussa on otettu huomioon potilaan yksityisyyden suoja. Tiloihin on avaimellinen/kulkuluvallinen pääsy vain henkilökunnalla ja huolto- ja siivoushenkilöstöllä. Tiloissa on murtohälyttimet sekä vaaditut palosammutusjärjestelmät. Kiinteistöjen normaalit ylläpidon vastuut ovat kiinteistön omistajalla vuokrasopimuksen mukaisesti. Lääkehuolto sijaitsee erillisissä lukituissa, joissakin palvelupisteissä myös kameravalvotuissa, tiloissa.
Koska tiloissa harjoitetaan terveydenhuollon toimintaa, kiinnitetään siivoukseen erityistä huomiota. Siivous on ulkoistettu ja/tai tapahtuu päivittäin henkilökunnan toimesta. Siivouksessa kiinnitetään huomiota puhtaisiin työvälineisiin ja oikeaan työjärjestykseen. Tarvittavia pesu- ja desinfektioaineita käytetään suositusten mukaisesti ja asianmukaisia suojavälineitä käyttäen.
Jätehuollon osalta noudatetaan jätelakia (5). Jätteitä säilytetään ja käsitellään siten, että niistä ei aiheudu vaaraa tai haittaa ihmisille tai ympäristölle. Tartunta- ja tapaturmavaarallisen jätteen käsittelyssä ollaan erityisen huolellisia ja pistotapaturmien varalle on laadittu erillinen ohjeistus. Lääkejäte käsitellään erillään muista jätteistä, ks. kohta 10.
Nordic Med Spassa on käytössä terveydenhuollon laitteita ja tarvikkeita, kuten esteettisissä hoidoissa käytettäviä lääkinnällisiä laitteita (mm. täyteainehoidoissa käytettävät hyaluronihappovalmisteet) ja luokan 4 laserlaitteita sekä ultraääntä, radiotaajuista säteilyä sekä valoimpulssitekniikkaa hyödyntäviä laitteita.
Yrityksessä noudatetaan lakia lääkinnällisistä laitteista (6) sekä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen (Fimea) määräystä ja ohjetta lääkinnällisistä laitteista (7, 8). Mahdollisista vaaratilanteista tehdään ilmoitus ohjeen mukaisesti. Lääkinnälliset laitteet hankitaan suoraan maahantuojalta tai luotettavalta jälleenmyyjältä ja ne ovat CE-merkittyjä. Laserlaitteiden suhteen noudatetaan Valtioneuvoston antamaa asetusta laserlaitteista ja niiden tarkastuksesta (9). Yrityksellä on lisäksi erillinen laserturvallisuusohje, jota henkilökunnan tulee noudattaa.
Yrityksellä on nimetty ammattimaisesti käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudesta vastaava henkilö (6, 10). Laitteet ovat vaatimusten mukaisia ja täyttävät niitä koskevat turvallisuusmääräykset. Laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvät turvallisuustiedot ja käyttöohjeet löytyvät yrityksen keskitetystä portaalista. Laitteiden käyttöön järjestetään aina koulutus, jossa huomioidaan erityisesti turvallisuusnäkökulmat.
Henkilökunta käyttää asianmukaisia suojavaatteita ja -varusteita. Työnantaja tarjoaa työvaatetuksen työntekijöille. Potilastyössä noudatetaan yrityksen hygieniaohjetta.
10. Lääkehoito
Nordic Med Spalla on erillinen lääkehoitosuunnitelma, jossa on kuvattu lääkehoitoon liittyvien riskien tunnistamista ja niihin varautumista, turvalliseen lääkehoitoon perehdyttämistä, henkilöstön vastuita ja velvollisuuksia, lääkehoidon prosessia ja potilaan ja omaisten ohjausta ja neuvontaa.
Lääkehoitosuunnitelma päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan tiheämmin. Yrityksen vastuulääkäri vastaa suunnitelman päivityksestä sekä sen asianmukaisuudesta, toteutumisesta ja seurannasta. Jokainen työntekijä perehtyy lääkehoitosuunnitelmaan jo perehdytysvaiheessa ja tämän jälkeen päivitysten yhteydessä.
Lääkehoitosuunnitelmassa on toimintaohjeet poikkeamatilanteiden varalle. Lääkepoikkeamasta informoidaan vastuulääkäriä ja tarvittaessa hoitavaa lääkäriä. Poikkeamailmoitus tehdään heti. Poikkeamasta tiedotetaan potilasta ja siitä tehdään merkintä potilasasiakirjoihin. Asia käsitellään sisäisesti ja tarvittavat toimenpiteet poikkeaman ehkäisemiseksi jatkossa tehdään viiveettä.
Hävitettävät (vanhentuneet, käyttämättä jääneet, käyttökelvottomat tai käyttökieltoon asetetut) lääkkeet varastoidaan niille tarkoitettuun, selkeästi merkittyyn astiaan, jota säilytetään lukitussa tilassa. Lääkehuoltoon osallistuva henkilöstö tarkastaa lääkkeet säännöllisesti ja varmistaa ettei varastossa/lääkekaapissa ole vanhentuneita tai käyttöön soveltumattomia lääkkeitä. Toiminnassa syntynyttä tartunta- ja tapaturmavaarallista jätettä käsitellään turvallisesti. Tartunta- ja tapaturmavaarallinen jäte pakataan hyväksyttyihin pakkauksiin, jotka varustetaan vaadittavin tiedoin ja varoituksin. Kaikki lääkejäte hävitetään sopimuksen mukaan jätehuollon toimesta.
Lääkehoidon toteutumista seurataan ja havaituista poikkeamista raportoidaan vastuulääkärille.
11. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
Nordic Med Span toiminnan keskeiset riskit liittyvät tietosuojaan, potilasturvallisuuteen ml. lääke- ja laiteturvallisuuteen sekä joidenkin tarjottavien palveluiden ominaisluonteiseen (esim. täyteainehoitojen komplikaatiot) sekä hoitohenkilökuntaan kohdistuviin riskeihin mm. tartunta- ja tapaturmavaarallisten aineiden, välineiden ja jätteen käsittelyssä.
Vaaratilanteita ehkäistään perehdyttämällä jokainen työntekijä huolellisesti sekä työtehtäviin että työssä käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden käyttöön. Palveluiden laatua valvotaan ja hoitoihin on kehitetty turvallisuutta edistävät standardiprotokollat, ks. kohta 6. Hoitoajoissa on huomioitu hoitohenkilöstön mahdollisuus tutustua potilaan esitietoihin ja nykytilanteeseen rauhassa ja huolellisesti. Hoitoon tulevalle lähetetään ennen hoitoa esitietolomake, jossa käydään läpi hoitoon liittyvät tunnetut komplikaatiot ja riskit. Esitietolomake tulee lukea ja sähköisesti allekirjoittaa ennen hoitoon saapumista.
Vaaratilanteita ja läheltä piti -tilanteita seurataan, niiden juurisyyt selvitetään ja tarvittaviin korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään välittömästi. Komplikaatioista pidetään kirjaa ja poikkeavista tapahtumista aloitetaan selvitykset.
Vaaratilanteiden ja läheltä piti -tilanteiden jälkeen osallisena olleelle henkilökunnalle järjestetään tarvittaessa debriefing-tilaisuus. Tilaisuuteen osallistuvat vastuulääkäri, laatu- ja koulutusvastaava, sekä osallisena ollut henkilökunta. Debriefing-tilaisuudessa on mahdollisuus henkilökunnan kesken käydä tilanne läpi huolellisesti, miettiä miten tilanne on ratkaistu, käsitellä tilanteeseen liittyvät kysymykset ja tehdä suunnitelma vastaisuuden varalle. Huomatut epäkohdat kirjataan ylös ja tehdään suunnitelma niiden korjaamiseksi.
Täyteaineisiin liittyvä vakava komplikaatio on täyteaineen johdosta tapahtuva verisuonen tukkeutuminen. Nordic Med Span henkilökunta on koulutettu antamaan välittömästi hyaluronidaasihoito täyteaineen sulattamiseksi ja pysyvän haitan ehkäisemiseksi. Toimenpidettä varten jokaisessa hoitohuoneessa on ohjeistus kyseistä toimenpidettä varten, klinikoiden lääkejääkaapeissa on valmiiksi kerättynä toimenpidettä varten tarvittavat lääkeaineet ja tarvikkeet ja paketti on nimetty ja aseteltu selkeästi saataville. Hyaluronidaasivalmisteen saatavuus varmistetaan aina kuukausittaisten inventaarioiden yhteydessä ja täyteainehoitoja ei toteuteta mikäli hyaluronidaasivalmistetta ei ole saatavilla.
Vuolearning-oppimisympäristössä on kirjallinen yksityiskohtainen ohjeistus (täyteaineen hätäsulatusohje), joka on koko henkilökunnan luettava heti perehdytyksen yhteydessä. Henkilökuntaa koulutetaan säännöllisesti hätätilanteiden ja vakavien komplikaatioiden varalle mm. järjestämällä simulaatioita, joissa hätätilanteita simuloidaan kontrolloidussa ympäristössä ja koulutustilannetta valvotaan. Täyteaineisiin liittyvän vakavan komplikaation suhteen Nordic Med Span vastuulääkäri on aina viipymättä konsultoitavissa. Simulaatioissa harjoitellaan ja kerrataan myös tavallisimpia ensiaputilanteita.
Toiminnassa mahdollisesti ilmenevät asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat epäkohdat, tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut puutteet käsitellään sisäisesti ja annetaan lisäksi tiedoksi myös valvontaviranomaiselle, jos epäkohtia ei pystytä omavalvonnallisin toimin korjaamaan. Mikäli vaaratilanne tapahtuu lääkinnällisen laitteen käytön yhteydessä, tehdään tästä Fimealle vaaratilanneilmoitus, kuten kerrottu kohdassa 9.
Henkilöstöllä on oikeus ja velvollisuus salassapitosäännösten estämättä ilmoittaa viipymättä vastuulääkärille havaitsemistaan tai tietoonsa tulleista epäkohdista tai niiden uhasta tai lainvastaisuudesta.
12. Toiminta häiriötilanteissa
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjien sekä palvelujentuottajien tulee huolehtia siitä, että ihmiset saavat toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kannalta asianmukaiset palvelut kaikissa tilanteissa, myös häiriötilanteissa ja poikkeusolosuhteissa. Nordic Med Span tarjoamien palveluiden luonteen vuoksi yrityksen osa yhteiskunnalle elintärkeiden tehtävien jatkumisessa häiriötilanteissa on pieni. Yrityksen intresseissä on kuitenkin taata turvallisten ja laadukkaiden palveluiden jatkuminen myös erilaisissa häiriötilanteissa vaarantamatta potilasturvallisuutta tai elintärkeitä terveydenhuollon tehtäviä, joten yritykselle on laadittu valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma. Nordic Med Span valmius- ja jatkuvuudenhallinnasta sekä valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelmasta vastaa yrityksen johtoryhmä.
Häiriötilanteissa Nordic Med Spa toimii sille viranomaisen antamien ohjeiden ja velvoitteiden mukaisesti. Nordic Med Spa tiedostaa oman osuutensa tartuntatautien ehkäisyssä ja torjumisessa ja noudattaa kansallisia ohjeita kaikissa tilanteissa.
13. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Uusi työntekijä perehdytetään aina potilastietojen kirjaamiseen, tietojen käsittelyyn sekä potilastietojärjestelmän käyttöön. Tietosuoja-asiat käydään läpi jo työsopimusta allekirjoitettaessa ja työntekijä perehtyy tietosuoja-asioihin huolellisesti perehdytysjakson aikana.
Nordic Med Spassa työskentelee vain terveydenhuollon ammattilaisia, joilla on lakiin perustuva vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus (4), joka jatkuu myös työ- tai toimeksiantosuhteen päätyttyä. Vastuulääkärillä on oikeus käsitellä salassapitosäännösten estämättä sellaisia palveluntuottajan toiminnassa muodostuvia potilas- ja asiakastietoja sekä muita tietoja, jotka ovat välttämättömiä hänelle kuuluvien johto- ja valvontatehtävien hoitamiseksi (1). Potilastietojen käsittelystä jää aina jälki järjestelmään.
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (11) lisäksi Nordic Med Spassa sovelletaan potilas- ja asiakastietojen hallinnassa ja käsittelyssä tietosuojalakia (12), lakia potilaan asemasta ja oikeuksista (13) sekä asiakastietolakia (14). Henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan tietosuojaperiaatetta.
Yrityksessä on käytössä asiakastietolain mukaiset tietojärjestelmät Acute (luokka A3) ja Phorest (luokka B), jotka löytyvät Valviran tietojärjestelmärekisteristä. Potilastietojärjestelmä Acute on yhteydessä Kanta-arkistoon, jonne tehdyt potilasasiakirjamerkinnät siirtyvät.
Yrityksellä on asiakastietolakiin perustuva tietoturvasuunnitelma, joka on laadittu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden (15) mukaan. Yrityksen vastuulääkäri vastaa siitä, että tietoturvasuunnitelma on päivitetty. Yrityksellä on nimetty tietosuojavastaava, ks. kohta 3. Tietosuojavastaava seuraa henkilötietojen käsittelyä ja auttaa ja ohjaa tietosuojasäännösten noudattamisessa. Henkilökunnalle on laadittu lisäksi erillinen tietoturvaohjeistus, jossa mm. opastetaan tietojärjestelmien tietoturvalliseen käyttöön ja kerrotaan, miten lisäkoulutusta tietojärjestelmien käyttöön tarvittaessa järjestetään.
14. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja palautteen käsittely
Nordic Med Spa tarjoaa elektiivisiä, ei-välttämättömiä toimenpiteitä. Nordic Med Spalla hoidetaan vain täysi-ikäisiä potilaita, jotka ovat kykeneviä itse päättämään hoidostaan.
Yrityksen internetsivuille on koottu kattavasti tietoa tarjolla olevista palveluista ja asiakaspalvelu neuvoo tarvittaessa sähköpostitse tai puhelimitse. Potilas voi varata ajan vastaanotolle tai suoraan toimenpiteeseen yrityksen internetsivujen tai asiakaspalvelun kautta. Kuten edellä kerrottu, ajanvarauksen yhteydessä potilaalle lähetetään sähköinen esitietolomake, jossa palvelua kuvataan edelleen. Lisäksi potilaalla on mahdollisuus tulla konsultaatiokäynnille keskustelemaan hoitomahdollisuuksista. Lasertoimenpiteissä konsultaatio on pakollinen.
Potilasta hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Ennen toimenpidettä varmistutaan, että potilas ymmärtää mitä toimenpiteellä on mahdollista saavuttaa ja mitä ei, sekä mahdolliset toimenpiteeseen liittyvät riskit ja haittavaikutukset, hyödyt ja toimenpidevaihtoehdot. Potilas saa kertoa tavoitteistaan ja toiveistaan ja hoitosuunnitelma laaditaan nämä huomioiden. Potilaalla on aina oikeus kieltäytyä suunnitellusta tai jo aloitetusta hoidosta. Käynneistä tehdään potilasasiakirjamerkinnät.
Nordic Med Spalla potilasta kohdellaan aina asiallisesti. Minkäänlaista välitöntä tai välillistä syrjintää potilaan iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella ei sallita (16).
Palautteet antavat Nordic Med Spalle työkaluja oman toiminnan arviointiin ja omavalvontatoimiin. Toimintaa kehitetään saadun palautteen perusteella. Palautteen avulla kiinnitetään huomiota myös laadunvalvonnan kautta tarvittaviin toimenpiteisiin.
Potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteista suullisesti tai kirjallisesti. Suullisen palautteen voi antaa kenelle tahansa Nordic Med Span henkilökunnan jäsenelle. Henkilökuntaan kuuluva ottaa palautteen vastaan ja tekee palautteesta muistiinpanot sekä vie palautetta eteenpäin yrityksessä. Kirjallisen palautteen voi toimittaa sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Jokaisen käynnin jälkeen potilaalle lähetetään myös sähköinen palautekysely.
Palaute käsitellään tapauksesta riippuen yksilötasolla tai henkilökuntapalaverissa. Vastuulääkäri tai laatu- ja koulutusvastaava kuulee eri osapuolia ja laatii sen pohjalta vastineen palautteen antajalle. Kirjalliseen palautteeseen vastine annetaan kirjallisena. Suulliseen palautteeseen vastataan suullisesti. Potilasta ohjeistetaan kuitenkin pääsääntöisesti antamaan palaute myös kirjallisena asiaankuuluvan dokumentoinnin säilymiseksi.
Potilasta tai hänen omaistaan ohjataan ottamaan yhteyttä potilasasiavastaavaan, mikäli syntyy epäily hoitovirheestä tai muusta potilaan oikeuksiin liittyvästä asiasta, jota ei ole pystytty toimipaikassa ratkaisemaan potilasta tyydyttävällä tavalla. Potilasasiavastaavien yhteystiedot on kerrottu edellä kohdassa 3.
Potilaslain (13) mukaan potilaalla on oikeus tehdä muistutus epäkohdista terveyden- ja sairaanhoidossaan tai kohtelussaan niihin liittyen. Muistutus osoitetaan vastuulääkärille. Muistutus voi olla vapaamuotoinen teksti, mutta siitä on käytävä ilmi, että kyseessä on potilaslakiin perustuva muistutus.
Vastuulääkäri kartoittaa ja kerää tarvittavat tiedot ennen muistutukseen vastaamista. Muistutukset käsitellään toimipaikassa vastuulääkärin ja asianosaisten kanssa. Potilas saa viimeistään neljän viikon kuluttua muistutuksen saapumisesta kirjallisen vastauksen, jossa vastuulääkäri tuo esille, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty, miten ongelma on ratkaistu tai miten se aiotaan ratkaista. Vastuulääkäri arkistoi syntyneet asiakirjat. Muistutuksen ja vastauksen sisällöt käydään läpi henkilökunnan kanssa ja toimintaa kehitetään muistutuksen pohjalta siten että epäkohdilta jatkossa vältytään.
15. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Tätä omavalvontasuunnitelmaa arvioidaan neljän kuukauden välein ja päivitetään tarvittaessa. Henkilöstö osallistuu omavalvontasuunnitelman päivittämiseen yhdessä johdon kanssa. Muutoksista tiedotetaan henkilökuntaa. Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään. Suunnitelman laatimisesta, toteutumisen seurannasta ja päivittämisestä vastaavat Nordic Med Span johtoryhmä ja vastuulääkäri. Suunnitelman julkaisemisesta ja tiedotuksesta vastaa Nordic Med Span operatiivinen johtaja. Suunnitelma julkaistaan yrityksen internetsivuilla ja se on henkilökunnan ja potilaiden luettavissa myös jokaisessa palvelupisteessä.
Tätä omavalvontasuunnitelmaa täydentävät Nordic Med Span
- Lääkehoitosuunnitelma (päivitetty 02/2024)
- Tietoturvasuunnitelma ja tietoturvaohjeistus (05/2024)
- Valmius- ja jatkuvuudenhallintasuunnitelma (05/2024)
- Henkilöstön perehdytyssuunnitelma (05/2024)
- Pistotapaturmaohje (08/2023)
- Hygieniaohje (02/2024)
- Laserturvallisuusohje (02/2024)
- Täyteaineen hätäsulatusohje (04/2024)
Nordic Med Span Omavalvontasuunnitelma 20.2.2024
Viitteet
1. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023)
2. Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajan palveluyksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta (1/2024)
3. Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023)
4. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/1994)
5. Jätelaki (646/2011)
6. Laki lääkinnällisistä laitteista (719/2021)
7. Lääkinnällisestä laitteesta tehtävä ammattimaisen käyttäjän vaaratilanneilmoitus (16.5.2023)
8. Vaaratilanteessa olleen lääkinnällisen laitteen käsittely (16.5.2023)
9. Valtioneuvoston asetus laserlaitteista ja niiden tarkastuksesta (291/2008)
10. Laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista (629/2010)
11. Asetus (EU) 2016/679 luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (Yleinen tietosuoja-asetus, GDPR)
12. Tietosuojalaki (1050/2018)
13. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)
14. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023)
15. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määräys tietoturvasuunnitelmaan sisällytettävistä selvityksistä ja vaatimuksista (03/2024)
16. Yhdenvertaisuuslaki (1325/2014)